15 juli 2017

15 juli 2017 - Beijing, China

Een feel-goed dag. Zo mag ik deze dag wel typeren. Na het chinees ontbijt, met nasi en bami natuurlijk, gaan we Xi'an in. We bezoeken de Grote Wilde Gans Pagode. De pagode dateert uit de 7de eeuw en is gebouwd om de boeddhistische geschriften onder te brengen die de monnik Xuan Zang uit India had meegebracht. Zijn reis is beschreven in een roman die vrijwel iedere Chinees kent: de Reis naar het Westen. Mocht je nog niet weten welk boek je mee moet nemen op vakantie......... een aanrader!

Daarna nemen we de taxi naar Calligraphy Street. In deze straat wordt het aloude ambacht van calligraphy beoefent. Er zitten echte kunstenaars tusssn. Een goiege calligrafist verdient tonnen per jaar met het pencelen van karakters. Veel grote bedrijven huren deze kunstenaars in om bijvoorbeeld het voorwoord van hun jaarverslag te schrijven. Op ons gemak wandelen we tussen deze kunstenaars en hun kunstwerken door.

De straat gaat over in een moderne winkelstraat. Hier vindt je merken als Zara en Starbucks. Bij deze laatste ploffen we neer voor een koffie met 'iets erbij'. We merken dat de vakantie haar einde nadert, de behoefte aan koffiestops volgen erlkaar veel sneller op dan vier weken geleden.

We wandelen na de koffie door naar de moslimwijken, ook wel oude stad genoemd. Hier staan de drumtoren en de beltoren. In de beltoren hangen grote bronzen klokken om de inwoners van Xi'an te wekken en te waarschuwen. Het is een typisch gebouw uit de Tang Dynasty (14de eeuw) en is 40 meter hoog en heeft een grondoppervlak van maar liefst 1377 m2. De drummen op de drumtoren werden geslagen als de zon onder ging. Achter deze twee imposante torens krioelen talloze kleine, smalle straatjes met winkeltjes en eetgelegenheden. Wanneer we de laatste souvernis hebben gekocht (en denken dat we goede deals hebben gesloten) komen we terecht bij café De la Tour. De naam triggert ons dus we lopen naar binnen. Een hartelijke jonge Chines vrouw wijst ons een tafel. Tegen beter weten in vragen we om een biertje. Kansloos weten we sinds gisteren want we zitten in het hart van de moslimwijk. Geen probleem zegt de Chinese en ze stormt naar achteren, dat is buiten kunnen we zien. Vijf minuten later komt ze weer binnen met een sixpack koud bier. In verrassend goed Engels legt ze uit dat ze hier wel een winkel heeft maar geen moslim is en erg van bier houdt. Op onze vraag waarop ze haar café De la Tour heeft genoemd en ook op Franse wijze heeft ingericht luidt haar antwoord dat ze in Frankrijk is geweest en op het land verliefd is geworden. Afijn, het wordt gezellig en ze schuift bij ons aan tafel. Door de gezelligheid vergeet ze bijna dat er nog meer klanten komen. Na een uurtje nemen we met een Franse hand-outs afscheid van deze hartelijke Chinese.

We doen wat laatste inkopen omdat we vanavond de nachttrein naar Peking of Beijing nemen. Beide namen beteken hetzelfde, namelijk noordelijke hoofdstad, allen een ander wijze van vertalen (kantonees of Mandarijn) levert een andere naam op. Omdat ik op school Peking heb geleerd blijf ik dat maar gewoon volhouden. We treffen het: de nachttrein zit vol met jeugdige tieners die op zomerkamp gaan. Zeallemaal duidelijk te herkennen aan hetzelfde T-shirt dat ze dragen. De begeleiders hebben de bokken van de schapen gescheiden in de hoop dat dat tot enige rust in de trein leidt. Niets is minder waar want de bokken gaan, nadat zij hun slaapplaats hebben ingericht, direct op zoek naar de schapen. Omdat wij bok noch schaap in de weg willen zitten verhuizen we naar de restauratiewagen. We zijn wat vroeg want de keuken is nog niet geopend en ook wordt er nog niet geschonken. Dat laatste is voorwaarde wil je enigszins Alpen in een Chinese nachttrein. Door deze 'vertraging' ontstaat er wel gelegenheid een leuk gesprek aan te knopen met de Chinese vrouw die met haar twee(!) kinderen bij ons aan tafel zit. Het blijkt dat ze weliswaar Chinese is maar al jaren in Seattle woont. We waren al verrast dat ze zo groet Engels spreekt. Het wordt een gezellige avond waarna we, ondanks een paar biertje, geen oog dichtdoen. De hormonen van de bokken maken het tot een rumoerige nacht ......