19 juni 2017

20 juni 2017 - Asgabat, Turkmenistan

Vandaag zijn we van Amsterdam via Istanbul naar Ashgabat gevlogen. De vlucht naar Istanbul liep door het slechte weer daar de nodige vertraging op waardoor we de overstap naar Ashgabat maar net haalden. Naar Ashgabat was het een 'bumpy flight' .  Als je al geen liefhebber bent van vliegen, zoals ik, dan is drie uur vliegen nog best lang.

We komen aan in een nieuw luchthavengebouw dat gebouwd lijkt voor de ontvangst van 100 vliegtuigen per dag. In werkelijkheid is het slechts een fractie daarvan. Opvallend is het grote aantal agenten dat er rondloopt. Op iedere reiziger zijn er twee agenten. De uniformering doet aan de sovjettijd denken. Grote epauletten en dito petten. Hoe mooi en modern het gebouw ook is, als we bij het visumloket komen zien we toch echt de loketten uit de sovjettijd. Wit met zachtgroen en stalen kasten en bureau's en natuurlijk een afbeelding van de grote Turkmeense leider.

Na het bezoek aan het visum loket, waar we ons paspoort afgeven, moeten we naar een loket om te betalen. Daar krijgen we twee papiertjes met 4 handtekeningen en vier stempels die we verder niet nodig blijken te hebben. Maar ach, zo houden ze mensen aan het werk. Werkloosheid bestaat dan ook niet. We worden terug gestuurd naar het visumloket waar we ons paspoort met visum terugkrijgen. Verrassend snel, binnen een uur! Ook de douane zijn we relatief vlot gepasseerd. Op naar ons hotel. Een vijfsterrenhotel! Stel je daar overigens niet te veel bij voor. Het zou bij ons  moeite de drie sterren halen. De badkamer is eenvoudig en de gordijnen vallen bijna uit de rails. We gaan nu eerst douchen en straks ontbijten. Daarna ligt Ashgabat in de kokende zon, het is 42 graden vandaag, op ons te wachten.

1. Handhaving:
    20 juni 2017
    Het klinkt allemaal al heel spannend. Nog heel veel plezier en geniet van je wel verdiende vakantie.

Groet,

Handhaving.
  2. Jan van duijn:
    20 juni 2017
    Klinkt nu al avontuurlijk. De hitte is minder leuk. Hoop dat dit wat minder gaat worden.
  3. Henk:
    20 juni 2017
    Fijn dat na al die voorbereiding de eerste horde is genomen. Save journey and the trip back with a long beard
  4. Yvonne:
    Veel plezier! Spannend!
  5. Ruud Elferink:
    20 juni 2017
    Ha Reinier, de kop is eraf! Ik ben benieuwd naar de rest van je belevenissen! Geniet ervan!

Groet Ruud.
  6. Pa en Ma:
    20 juni 2017
    Geniet er van. Behalve de hitte natuurlijk dat is minder leuk. Groetjes
  7. Arina:
    20 juni 2017
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Heel veel plezier, geniet van alle nieuwe indrukken! Kus!
  8. Margreet Miller:
    21 juni 2017
    Leuk om te lezen, zorg dat je altijd genoeg bron water drinkt met die hitte! Kijk uit naar de rest van je belevenissen!