23 juni 2017

23 juni 2017 - Khiva, Oezbekistan

Ooit berucht vanwege zijn brute slavenmarkten (een compleet Romeins garnizoen werd hier verhandeld) en de moeilijke reis er naar toe, is Khiva tegenwoordig bekend als een museumstad en één van de mooiste plekken op de Zijderoute. Volgens lokale legendes is Khiva gesticht door Sem, de zoon van Noach. Of dat waar is of niet, Khiva bestaat al wel zeker vanaf de 5de eeuw. De oude binnenstad is goed bewaard gebleven. De oppervlakte binnen de muren is niet zo groot maar overal waar je kijkt staan historische gebouwen. Het is alsof je in één groot museum loopt. Elk gebouw heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen historie. Ik slenter vandaag (alleen, best lekker als je de rest van de tijd op een groep aangewezen bent) van een madrassa naar de citadel, van de citadel naar een minaret en vervolgens door naar een moskee of mausoleum. Het is adembenemend mooi, alles is uit leem opgetrokken of uit in de zon gebakken bakstenen. De meeste koepels zijn blauw van kleur en bewerkt met prachtige mozaïken. De gebouwen horen vaak bij mensen met namen die ons totaal vreemd in de oren klinken, namen als: Mohammed Amin-Khan madrassa, Sajjid Allaudin mausoleum of Joessoep Jassaul Basji Madrasa.
De temperatuur is nog steeds om af te knijpen. Regelmatig zoeken ik een schaduwplekje op, om even wat af te koelen. Waar thuis een liter water drinken vaak niet lukt, is hier drie liter drinken geen probleem.

Omdat de stad zo goed gerenoveerd is en de oude stadsmuren volledig in tact zijn, kun je jezelf makkelijk een beeld vormen van hoe dit hier in vroegere tijden geweest moet zijn.
Citaat:
"Na dagen, weken, maanden met de karavaan door de woestijn getrokken te hebben, zie je in de verte een stad opdoemen. Na een dag lopen bereik je dan eindelijk de stad. De kamelen die bepakt zijn met tapijten, kostbare stoffen, servies, specerijen en andere zaken, laat je in de karavanserai achter. Deze liggen buiten de stadsmuren. Als koopman ga je dan de toegangspoort tot de stad binnen, aan de buitenkant van de poort, zitten gevangene geketend in de brandende zon. Hiermee geeft de grote Khan van de stad aan dat je hier te maken hebt met een machtig man en dat je dus op je tellen moet passen. Eenmaal de poort binnen kom je een wereld binnen vol rijkdom en weldaad. Er is water in overvloed, de gebouwen imponeren, er is eten en nog belangrijker, er zijn andere kooplieden waar je zaken mee kunt doen. Op deze plek worden nieuwtjes uitgewisseld over technieken of over de best begaanbare route naar de volgende stad".
Ik zien het allemaal zo voor me ..........

1. Jan van duijn:
    24 juni 2017
    Het is een totaal andere wereld die je beschrijft. Geweldig om dit allemaal te zien.