10 juli 2017

10 juli 2017 - Turpan, China

Ik zit hier in een eenzame kamer van een eenvoudig hotel ver buiten het centrum van Turpan. Ik had nog geen zin om naar bed te gaan dus dacht, even een berichtje plaatsen. Gisteren zijn we om 18.00 uur met de trein uit Kasghar vertrokken. De treinreis duurde ruim 15 uur. De reis was heel afwisselend. De trein rijdt met een sukkelgangetje van 90 km/h door dor woestijn gebied, langs mooie bergen waar nog sneeuw op ligt en over een pas van 2850 meter hoog.

De plaats Turpan ligt ca. 150 meter onder de zeespiegel. Het kan hier dan ook behoorlijk warm worden. Toen we uit de trein stapten om 9.30 uur was het al ruim 30 graden. In de bus van het station naar het hotel vertelt de gids dat het vandaag 48 graden gaat worden. Ik dacht dat de woestijn in Turkmenistan wel zo'n beetje de heetste plaats van deze reis zou worden. Niet dus!

Na het inchecken besluiten de meesten eerst te douchen en wat bij te slapen. Aan het begin van de middag gaan er een paar boodschappen doen maar zijn al snel terug met de mededeling dat je het zelfs in de schaduw niet uit kunt houden. Op onze kamer staat de airco op een 'koele 30 graden'.

In de winkels zie je hier en daar dat het bedienend personeel gewoon ligt te slapen in de stoel of met het hoofd op de toonbak een tukkie te doen. Dat moet kunnen met deze hitte.

Aan het begin van de avond bezoeken we de historische ruïne stad Yar. Het is een handels- en garnizoensstad. De gids vertelt een interessant verhaal over de stad maar door de hitten trekt ze weinig aandacht. Inmiddels is het gaan waaien. Het is alsof een warme föhn over de oude stad blaast en je volledig uitdroogt. De thermometer wijst nog altijd 45 graden aan.

's Avonds kunnen we de nachtmarkt bezoeken maar ik heb er even geen zin meer in. Ben even klaar met alle oudheden en de hitte. Ik wil douchen en met een boek in bed liggen waar de airco aanstaat. Hopen dat het morgen wat minder warm is ....

1. Eric Weusink:
    11 juli 2017
    Hoi Reinier,
    Ongeloofelijk wat je allemaal meemaakt en te zien krijgt. Geweldig om je dagelijkse verslagen te lezen. Ik ben benieuwd naar je foto's.
    Maar wat een enorme hitte daar!
    Veel reisplezier nog en we blijven je volgen.